Wednesday, February 17, 2010

Cerita CNY @ Home

As Salam.


Semua dah sebok tanya aku macam mana Family Day family aku tahun ni. Jawapannya, tahun ni family aku terpaksa menangguhkan annual event atas beberapa perkara yang tak dapat dielakkan. Kalau ada yang bertanya kenapa , itu la jawapannya. Kalau yang ada yang cakap mesti tak best. Aku akan jawab aku tak penah yang tak best. Walaupun ada masalah camne skali pon, kami ttp ada family day. Cuma caranya berbeza.
Chinese New Year tahun ni, secara rasminya mmg tak ada annual family day tapi tahun ni kami berkumpul di rumah kakak mama aku merangkap mak long aku. Kalau dah berkumpul dekat rumah mak long confirm meriah. Sebab kaum kerabat mak long je dah separuh rumah. Belum lg yang lain2 datang.
Kami berkampung di rumah mak long seperti yang dirancang just to spend time with mak long.
Pagi-pagi hari dah bangun sbb rumah dah bising dengan suara budak-budak menangis la menjerit la dan tk kurang jugak dengan suara mak dan bapak budak.
Memang tak plan nk buat ape2. Just, pagi tu, bangun-bangun tengok kete penuh je depan rumah. Terus aku kerahkan anak-anak buah aku merangkap generasi ke-4 dato harun untuk berkumpul. Aku bagi derang sehelai seorang kain dan baldi yang berisi sabun dan air.
Maka, kami pon bergotong royong membasuh kereta di halaman rumah. Ada pulak tu yang pagi-pagi dah bangun dan terus mandi. So mak mak pon tk bagi la derang ni join basuh kete. Ada jugak yang demam. So da same case dilarang untuk turut serta membasuh kereta. Sampai ada yang menagis sbb tak dapat nak join.



Amir dan Ariff yang mengepalai activity cuci kete....of cos la kete aku 1st...aku yg organize kan.

Beriya budak-budak ni sental kete-kete ni...tp tak bersih jugak...aku jugak la yang kene back up

Nabila si suara emas dah nangis sbb tak dapat join. Si Wawa pon same...cian mereka


Aihhhh...dak Nabila dah dapat permission pon still volume tk slow lg...at last pujuk ajak g Giant

Activity sebelah petang paling best. Asyik main dari pagi, tetibe ade plak yang sound....keje sekolah dah siap ke belom.

Pakat amik buku lepak depan tv sambil mata tgk cite Siam ape ntah...Spoil mood je bile suruh bace buku. Ade jugak yang menangis sbb kene koyak page yang ade jawapan. Kalo tak koyak, sesuke ati dia je nak salin dari jawapan.


Adik aku yg sorang ni plak sebok dengan Add Math die...memule dia tanye aku, alhamdulillah leh jawapan satu soklan Function. Tak sia-sia cikgu Halim ajar aku dulu. Ingat sampai skrang beb. Pastu bile dan masuk Composite Function nga nga tak hengat. Bukan tak hengat la...half way...pastu tatau nk sambung mcmana...at last sume try buat. Abg Haiyan pon try jugak...tp aku tak nampak progress pon...leh terima la alasan die, dulu die blaja in malay skarang in english so lupe term. Lagi pon acceptable la, dah tinggal add math almost 16 years kot.

Abang Haiyan tengah bertungkus lumus try jawap soalan add math

Kalau korang rajin cube la buat...dengan ini sy menge TAG

KAK YANA

FAHIMI

FIKRI

sila buat soklan add math itueee


Penat study sume terbongkang depan tv.Cite kat tv pon tak der yang best. Yang pompuan sebok kat dapur masak coz malam nye kami ade majlis solat hajat dan bacaan yassin.
Next entry akan ku publish gamba Royal Blue Pearl Lengkong...agagaag home made by Kak Syam

2 comments: